måndag 22 november 2010

Lussebullar

ca 35 st

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Arla Köket Kesella kvarg lätt
2 påsar saffran, 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Garnering: russin
Pensling: 1 ägg

*Smula jästen i en degbunke.
*Smält smöret i en kastrull.
*Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader.
*Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig.
*Tillsätt kesella , saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
*Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter.
*Tillsätt ev. mer mjöl.
*Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.
*Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 kusar eller fantasifigurer.
*Lägg dem på smorda plåtar.
*Garnera med russin.
*Sätt ugnen på 225 grader.
*Låt jäsa övertäckta i ca 30 min.
*Pensla med uppvispat ägg.
*Grädda mitt i ugnen 5-8 min.
*Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar