fredag 8 november 2013

Tekakor med linfrö


20st
3+2dl mjölk
1dl linfrö
1,5dl fiberhavregryn
50g jäst
2 dl lättcremefraiche (jag tog turkisk yoghurt)
1 tsk salt
3 msk brödsirap
1tsk bakpulver
7dl dinkelmjöl
3dl vetemjöl
lite vetemjöl till utbakning

*Koka en gröt av 3dl mjölk, linfrö och fibergavregryn. Låt gröten svalna.
*Värm 2dl mjölk till fingervarmt. Smula jästen i en bunke och häll på mjölken. Rör tills jästen löst sig.
*Tillsätt gröten, creme fraiche, salt, sirap, bakpulver och mjöl.
*Arbeta ihop till en smidig deg. Gärna i assistent. (Jag har ingen assistent) Jäs under duk i ca 40min.
*Dela upp degen i 20 bitar och rulla små bullar. Tryck ut till kakor på bakplåtspapper. (Jag tror man ska trycka dem ganska platta då mina blev mer som bullar än kakor.)
*Nagga bröden med gaffel. Låt jäsa ytterliggare 15min under bakduk.
*Grädda i 225 grader i ca 12 minuter.
*Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar